Turkse Rivièra

4 juli 2022 - Antalya, Turkije

Hallo travel animals,

In deze blog neem ik jullie mee naar de prachtige Turkse Rivièra. De meeste mensen die aan Turkije denken, denken vaak aan All-inclusive resorts waar je de hele dag kunt luieren en eten maar er is veel meer dan dat, ik zal jullie de Turkse Rivièra op een andere manier laten ontdekken. Ik ga uitstappen plannen die niet elke toerist doet om mijn beleving aan Turkije extra avontuurlijk te maken. Ik kijk alvast uit naar de komende 10 dagen, jullie hopelijk ook!

Turkije, een land gelegen op 2 continenten. Turkije ligt voor 97% in Azië , maar ook voor een stuk in Europa. Turkije grenst aan Syrië, Irak, Armenië, Georgië, Griekenland en Bulgarije. Het land heeft een enorme kustlijn van 6530 km. De Turkse Rivièra is de benaming voor een deel van de zuidkust van Turkije aan de Middellandse zee. De kuststrook wordt vanaf Kemer tot voorbij Alanya met deze benaming aangeduid.

kaart1 kaart2kaart3

Vanmorgen om 6u15 had ik een vlucht vanuit Brussel naar Antalya met TUI fly Direct. Het was een vlucht in economy class. Na een goede vlucht van 4u10 ben ik veilig geland in Antalya om 11u25 plaatselijke tijd, het is hier al een uur later dan in België. De prijzen voor een vlucht heen en terug zijn niet goedkoop in het hoogseizoen. De rechtstreekse vlucht kostte mij €340 zonder bagage. Voor de bagage moest ik nog eens €44 bij betalen. Ik heb voor TUI fly Direct gekozen omwille van de mooie vlucht uren en de betaalbare prijs van de vlucht. Voor vervoer in Turkije kan je terugvallen op een hele reeks van opties: binnenlandse vluchten, bussen, treinen, dolmus, taxi en boten. Wanneer je arriveert op 1 van de grote luchthavens dan is er altijd wel een bus naar de stad, op kleinere luchthavens zal je een taxi moeten nemen, maar die zijn betaalbaar in Turkije. Van luchthaven Antalya naar de stad kost het ongeveer 40 lira per taxi, met de bus is het 6 lira per persoon. Tussen de dorpjes loopt een dolmus wat letterlijk vertaald 'overvol' betekent. Het zijn kleine busjes die tussen verschillende plaatsjes rijden en volop gebruikt worden door de Turken, maar ook door reizigers. Een tocht met de dolmus kost bijna niets, meestal betaal je enkele lira. De beste manier om veel van Turkije te zien is om een auto te huren. Omdat veel bezienswaardigheden ver verspreid liggen van elkaar is een auto ideaal om veel te kunnen bezoeken in een korte tijd. We gaan de huurauto ophalen die we huren bij Sixt. We huren een Renault Clio of vergelijkbaar voor €35,58/dag (€ 320,25 in totaal), daarna gaan we proeven van de typische Turkse keuken. Op nummer 1 staat voor mij de Lahmacun, ook wel de Turkse pizza genoemd. Het is gemaakt van deeg dat is belegd met pikant gekruid gehakt, ui, tomaten, paprika en peterselie. Het wordt bereid in de oven en voor het wordt gegeten word het met citroen besprenkeld. Heerlijk!

vliegtuig1sixtlahmacun

We rijden met onze huurauto richting Geyikbayiri Konyaalti, waar we de komende 10 dagen verblijven in een gezellige bungalow in paradijs. Deze accommodatie huurde ik via airbnb voor €275,265, 9 nachten /10 dagen. Snel onze spullen opbergen en we zijn klaar voor een bezoek aan Antalya. De vakantie kan nu echt beginnen!

cozy bungalow uitzichtbadkamer

Antalya is een parel aan de Turkse middellandse zee, gelegen aan de voet van het Taurusgebergte en is de toeristische hoofdstad van de Turkse Rivièra. Het is een stad met veel contrasten en een rijke historische achtergrond. Gelegen op een kalksteen rots, de uitlopers van het Taurusgebergte, heeft de stad een schilderachtig uitzicht op de zee. De provincie Antalya met haar gelijknamige hoofdstad is omgeven door een prachtige natuur en heeft talrijke bezienswaardigheden. Bij een bezoek aan Antalya mag een wandeling door een doolhof aan straatjes van de Kaleiçi, de historische oude stad zeker niet ontbreken.

poort van hadrianusvoetbal stadiumhaven Antalya

Kurşunlu is een dorp in het district Antalya. Een mooie plek en zeker de moeite waard om de omgeving te verkennen. Een leuk park en een mooi stukje natuur. Heerlijk en rustgevend. Een leuke opgezette wandeling. Betegelde paden, goed aangegeven route met trapjes en mooie natuur. Het resultaat is een geweldige waterval van ca. 14 meter hoog die breed naar beneden komt. Deze prachtige watervallen zijn de grootste van Antalya.

watervalleningang natuurpark

De Turkse badplaats Alanya is de perfecte plek voor een strandvakantie. De zon schijnt hier zo’n 300 dagen per jaar. Dit oude, prachtige vissersdorpje bezit ook nog veel historische bouwwerken en een schitterende natuur. De Rode Toren, gelegen in de haven, is volgens velen het symbool van Alanya. Deze vijf verdiepingen tellende toren heeft zijn naam te danken aan de rode bakstenen. En als je toch de Rode Toren bezoekt, bezoek dan ook meteen de Shipyard. De Shipyard ligt naast de Rode Toren en je kunt er een mooie wandeling maken. De toegangsprijs per bezienswaardigheid bedraagt 6 lira.

Rode toren 1Shipyard Alanya

Nu even weg uit de drukte van de stad, ruilen we de huurauto in voor iets anders namelijk: de quad. Het landschap van de Turkse Rivièra tussen Antalya en Alanya is vlak en ligt tussen de Middellandse Zee en het Taurusgebergte. We maken een spannende quad-tour vanuit Alanya naar het ruige terrein van het Taurusgebergte. We gaan voor een 1u30 durende tocht door bossen, over onverharde wegen en door modderige beekjes. Deze excursie "Alanya quad safari" maken we met Tui Experiences en kost €49.

Quad1Quad2

Precies in het midden tussen Antalya en Alanya ligt de veelzijdige badplaats Side. Side bestaat uit 3 delen. Ten eerste is er de antieke stad Side. Het pittoreske oude stadscentrum telt tal van Romeinse overblijfselen zoals een indrukwekkend amfitheater, een mooi aquaduct en een prachtige Apollo tempel. Ten tweede is er het hedendaagse centrum van Side, hier heerst er rond de talrijke winkeltjes, restaurantjes en cafeetjes altijd een gezellige drukte. Ten derde is er de badplaats Side met aan beide zijden mooie, langzaam aflopende zandstranden. Zodra je bij Side aankomt wordt je direct geconfronteerd met de antieke stad. We parkeren onze huurauto op de parkeerplaats waar ook de dolmussen uit de omgeving stoppen. We wachten daar onze gids op om samen de tempel van Apollo en andere monumenten te bezoeken. Deze excursie kost €14 en heet Side & Tempel Apollo excursie.

stadspoort Side tempel apollo amfitheater side

Göynük Canyon is een natuurlijk en geologisch wonder dat zich gedurende vele jaren heeft gevormd. Ik heb een ticket gekocht voor de canyoning aqua safari-tour, dit belooft een namiddag vol avontuur te worden! Waterschoenen, wetsuit en helm krijgen we ter plaatse. Eerst een stuk zwemmen in heel koud water, daarna klimmen en klauteren over rotsen door het stromende water tot aan de waterval. Het is een fantastisch ervaring, mooi blauw water en prachtige omgeving.

goynuk canyoning 1 goynuk canyoning 2goynuk canyoning 3

De Turkse Rivièra heeft een mediterraan klimaat, is een gematigd zeeklimaat gekenmerkt door hete, droge zomers en zachte, vochtige winters. Zoals je kunt zien vallen de warmste maanden in de zomer en regent het het meest in de winter. Op dit klimatogram wordt de temperatuur weergegeven met een rode lijn en de blauwe balken zijn het aantal mm neerslag dat er ongeveer valt die maand. In 1990 was de temperatuur in juli 28.1°C.

Maandag 4 juli zal de temperatuur tussen 30.7° en 27.3° zijn Antalya.

kmi

In Turkije is de officiële voertaal Turks. Omdat er veel verschillende volkeren hebben geleefd, wordt er ook Koerdisch en Arabisch gesproken. Turkije heeft geen officiële staatsreligie, maar de grootste godsdienst in Turkije is de Islam. Turken zijn over het algemeen zeer gastvrij, zo kan je bijvoorbeeld uitgenodigd worden om samen met Turken thee te drinken terwijl je aan het reizen bent. Ze stellen dit erg op prijs. Vergeet dan niet bij binnenkomst je schoenen uit te doen. Ook als je een moskee wilt bezoeken, moeten de schoenen uit en moet je kleding dragen die je schouders, armen en benen bedekt. Wil je naar Turkije reizen voor vakantie of voor zaken dan is het aanvragen van een e-visum verplicht en moet je over een geldig identiteitsbewijs beschikken, dit geldt ook voor kinderen.

In Turkije betaalt men met de Turkse lira, in veel badplaatsen kun je ook met de euro betalen. De waarde van de lira schommelt sterk tegenover de euro. 1 Euro is gelijk aan 15,46 Turkse lira.

Zo dit was mijn reis blog over de Turkse Rivièra. Hopelijk vinden jullie hier inspiratie terug voor jullie reis. Natuurlijk is er niets mis met een vakantie in een all inclusief hotel maar wil je het land en de inwoners echt beter leren kennen dan zijn er zo veel mooie plekken en leuke activiteiten te doen. Ondanks dat ik er al zo vaak geweest ben, verveelt het nooit. Iedere keer ontdek ik nieuwe dingen en ontmoet ik nieuwe mensen.